Drumstore – blog – salon muzyczny

Drumstore – Blog – Blog poświęcony szeroko rozumianej tematyce perkusyjnej. Najświeższe informacje z branży muzycznej, nowinki, relacje z wydarzeń perkusyjnych, testy instrumentów perkusyjnych, prezentacja nowych modeli. Piszemy nie tylko o perkusjach akustycznych, ale również perkusjach elektronicznych, perkusjach hybrydowych, perkusjonaliach, bębnach etnicznych, instrumentach klasycznych perkusyjnych.

Aktualności

Rodzaje stopów metali do wykonywania talerzy

rodz1

Temat talerzy jest bardzo szeroki i ciężko poruszyć wszystkie jego aspekty w jednym, krótkim tekście. W poprzednich pisaliśmy już odnośnie kwestii typów i wymiarów talerzy. W niniejszym artykule skoncentrujemy się na rodzajach stopów metali, z których wykonywane są blachy i czym charakteryzują się poszczególne typy.

Podstawowe materiały z jakich produkuje się talerze perkusyjne to stopy brązu, mosiądzu, a nawet tzw. nowe srebro, czyli wysokoniklowy mosiądz. Każdy ze stopów posiada własną, unikalną charakterystykę brzmienia.

rodz2

Mosiądz
Talerze wykonane z mosiądzu są zwyczajowo traktowane jako rozwiązanie najbardziej budżetowe. Najbardziej jest to słyszalne w brzmieniu talerzy akcentujących (np. crash), ale zdarza się, że sound ride’a może konkurować z talerzami z lepszych materiałów. Jako przykład niech posłuży ride bardzo taniej serii HCS firmy Meinl. Brzmi bardzo przyzwoicie, a jego cena jest niska – polecam szczególnie początkującym. Ponadto niewątpliwą zaletą blach mosiężnych jest ich wytrzymałość z powodu zawartości cynku. Świetnie nadają się do ćwiczeń i do sytuacji, gdy priorytetem jest wytrzymałość blachy.

rodz3

Brąz B8
W przypadku talerzy wykonanych z brązu rządzi zasada: im wyższy numer stopu tym jest teoretycznie lepszy. Najpopularniejsze stopy brązu z jakich wykonuje się talerze to najniższy pod względem numeracji B8 i i najwyższy B20. Pozostałe (m. in. B10, B12) są znacznie rzadziej spotykane i plasują się pomiędzy dwoma wymienionymi stopami. Brąz B8 stanowi wyważenie pomiędzy walorami brzmienia zawodowego stopu B20, a wytrzymałością mosiądzu. Czasami serie blach B8 wskutek specjalnej obróbki kwalifikują się jako zawodowe (np. Paiste 2002). B8 w porównaniu z B20 charakteryzuje się jasnym i krótkim wybrzmiewaniem. Jednymi z popularniejszych talerzy tego stopu są m. in. Sabian B8 i Zildjian ZBT.

rodz4

Brąz B20
Najbogatszym w brzmienie, a zarazem najdelikatniejszym stopem jest wspomniany już B20. Biorąc pod uwagę skład stopu, którego cyna stanowi aż 20% należy uznać, iż talerze tego stopu są najdelikatniejsze. Są one zalecane dla perkusistów co najmniej średniozaawansowanych, a najbardziej dla zawodowców. Przy graniu na tego typu talerzach bardzo istotna jest prawidłowa technika gry, by uniknąć ich pęknięcia. Zdecydowanie warto poćwiczyć, ponieważ talerze B20 mają najbogatsze, ciemne i ciepłe brzmienie. Najczęściej spotykane modele B20 to m. in. Sabian AAX, a także większość talerzy z bogatej oferty Turkish.

Dagmara Naczk

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na nasz newsletter